Views: 84
Dopiero zaczynasz sprzedawać swoje rękodzieło? A może już posiadasz prężnie działającą firmę, ale zastanawiasz się, co zrobić, by sprzedaż kartek handmade nie była jedynie zajęciem sezonowym? Niezależnie od tego, w którym miejscu swojej scrapbookingowej kariery właśnie się znajdujesz, mam coś dla Ciebie. Przygotowałam na dziś poradnik, w którym odpowiem na pytanie: jak reklamować rękodzieło urodzinowe. Wiele z zawartych tu wskazówek możesz stosować podczas sprzedaży innych swoich prac handmade. Dlaczego więc skupimy się na tematyce urodzin? Tego dowiesz się z poniższego tekstu!
Jak reklamować rękodzieło urodzinowe i zarabiać na nim przez cały rok?
Być może zdziwił Cię tytuł dzisiejszego artykułu. Czy zastanawiasz się teraz, dlaczego postawione pytanie brzmi: jak reklamować rękodzieło urodzinowe? Czy pojawiła się w Twojej głowie myśl, że przecież reklamować można wszystkie swoje prace? Że sposób promocji rękodzieła powinien być zawsze taki sam? Otóż, nic bardziej mylnego! Powiem Ci teraz, dlaczego rękodzieło urodzinowe jest specyficzną formą produktu handmade i dlaczego musi być reklamowane w odmienny sposób:
- urodziny wymykają się pojęciu sezonowości. Ludzie rodzą się każdego dnia, każdego miesiąca w roku i rok w rok swoje urodziny świętują. Jak widzisz, w urodzinowym rękodziele śmiało można upatrywać się źródła stałego zarobku;
- w związku z powyższym, rękodzieło urodzinowe należy promować przez cały rok z równie dużą intensywnością. Zauważ, że prace ślubne czy komunijne są reklamowane tylko przez 2-3 miesiące w ciągu roku;
- Klient poszukujący wyjątkowego prezentu urodzinowego odwiedza zupełnie inne miejsca w sieci niż ktoś, kto poszukuje np. pamiątki ślubnej;
- Klient nabywający rękodzieło w ramach prezentu urodzinowego kieruje się zupełnie innymi pobudkami, niż osoba chcąca nabyć rękodzieło na prezent bożonarodzeniowy czy upominek na parapetówkę.

Ktoś, kto poszukuje prezentów handmade z okazji ślubu, I Komunii Świętej czy Chrztu Świętego robi to, ponieważ ma świadomość wyjątkowości danego wydarzenia i jego niepowtarzalności. Z urodzinami jest zupełnie inaczej. Świętujemy je co roku, ale wyjątkowe upominki urodzinowe dajemy tylko najbliższym, najważniejszym dla nas osobom. Tutaj motywatorem nie jest okoliczność, a człowiek! Należy mieć to na uwadze, budując komunikat kierowany do potencjalnego Klienta urodzinowych prezentów handmade.

Rękodzieło urodzinowe – traf do odpowiedniego odbiorcy!
Jak będziesz reklamować urodzinowe rękodzieło? W dużej mierze powinno to być zależne od tego, kim jest Twój potencjalny Klient. Sprzedając śmieszne gadżety musisz szukać innego Klienta, niż oferując eleganckie, ręcznie robione kartki okolicznościowe czy pamiątkowe albumy na zdjęcia. Określ więc na wstępie trzy najważniejsze rzeczy:
- co oferujesz?
- komu to oferujesz?
- gdzie znajdziesz swojego potencjalnego Klienta?
Dopiero mając odpowiedzi na powyższe pytania, jesteś w stanie przygotować ofertę trafiającą dokładnie tam, gdzie ma trafić. Ponieważ zdecydowana większość z nas chce sprzedawać rękodzieło, będące produktem pięknym i wzruszającym, przyjmijmy – na potrzeby niniejszego artykułu – że takie właśnie prezenty urodzinowe handmade mamy na sprzedaż.

Kto jest naszym potencjalnym Klientem? Osoba rodzinna, dla której ważne są relacje z Bliskimi. Ktoś, kto pamięta o urodzinach ludzi ze swojego otoczenia i pragnie sprawiać Im radość. Najprawdopodobniej z wyprzedzeniem planuje upominki urodzinowe (choć na pewno zdarzą Ci się także zamówienia na ostatnią chwilę) i starannie dobiera prezenty, tak, aby były zgodne z gustem, potrzebami i oczekiwaniami solenizantów. Lubi wzruszać. Ważne są dla Niego emocje. Docenia unikatowe, personalizowane przedmioty.
Gdzie znajdziesz swojego Klienta?
Klienta na urodzinowe rękodzieło możesz znaleźć w:
- galeriach rękodzieła;
- portalach ogłoszeniowych i platformach sprzedażowych typu olx, Allegro;
- mediach społecznościowych;
- grupach facebookowych i forach tematycznych;
- sieci swoich znajomych, ich znajomych itd. (czyli Klienci mogą napływać do Ciebie z poleceń);
- lokalnych kwiaciarniach, sklepach z pamiątkami i upominkami, na pasażach w centrach handlowych.

Jak widzisz, możliwości masz sporo. Musisz rozważyć zalety i wady publikowania swoich prac w poszczególnych miejscach w sieci i fizycznego umieszczania produktów w konkretnych punktach usługowo-handlowych. Następnie zadecyduj, co w Twoim konkretnym przypadku będzie najbardziej korzystne. Weź pod uwagę wiele różnych czynników, np. to, że kwiaciarnię na wsi odwiedza zdecydowanie mniej osób, niż kwiaciarnię w centrum dużego miasta. Jednocześnie w tej mniejszej kwiaciarni jest mniej produktów i łatwiej wyeksponować Twoje rękodzieło, by mogło zostać dostrzeżone. Nie dam Ci gotowego przepisu na wybór najlepszej drogi marketingowej dla Twojej firmy, ale mam nadzieję, że wskazówki, którymi się z Tobą dzielę, pomogą Ci tę najlepszą drogę wytyczyć.
Prezenty urodzinowe handmade – pokaż ich zalety! Czyli: jak reklamować rękodzieło werbalnie
Nie ulega wątpliwości, że aby przekonać kogoś do zakupu wyrobów handmade, musisz Mu pokazać ich zalety. Komunikat musi być dopasowany do Twojej grupy docelowej (patrz akapit wyżej), natomiast istnieją takie cechy urodzinowego rękodzieła, które zawsze warto podkreślać. Są to:
- unikatowość – podkreślaj, że każdy wykonany przez Ciebie przedmiot jest jedyny w swoim rodzaju – bo nawet, gdy korzystasz z gotowych wzorów, sięgasz po inne papiery do scrapbookingu, kolory dodatków, nieco inaczej ułożą się kwiatki itp. Dzięki temu, osoba kupująca rękodzieło urodzinowe może mieć pewność, że nikt nie wręczy solenizantowi takiego samego upominku;

- pełna personalizacja – mów głośno o tym, że ręcznie wykonany prezent urodzinowy możesz w pełni dopasować do Odbiorcy. Powiadom Klienta, iż może wybrać kształt, kolor, tematykę pracy i użyte w niej motywy, a także – że dopasujesz do solenizanta napis okolicznościowy oraz treść życzeń i/lub dedykacji;

- zaangażowanie emocjonalne – w urodzinowym rękodziele można przemycić znaki szczególne, symbole będące zrozumiałymi tylko dla Obdarowującego i Obdarowanego. Ponadto w rękodziele od razu widać zaangażowanie emocjonalne związane z wyborem i wykonaniem podarunku.

Miejsca w sieci, w których warto być, by reklamować rękodzieło
Jeszcze do niedawna miejscami, w których koniecznie trzeba było reklamować swoje rękodzieło, były Facebook i Instagram. Niestety, zmieniające się algorytmy znacznie ograniczyły widoczność postów dla użytkowników. W związku z tym, musisz albo inwestować w płatną reklamę, albo znaleźć dodatkowe drogi dotarcia do Klientów. Kiedy opłaca się być rękodzielnikiem aktywnym na Facebooku? Wtedy, gdy prowadzisz fanpage od dłuższego czasu i masz tam już spore grono obserwatorów. Konto na Instagramie warto prowadzić, nawet z mniejszą aktywnością, ponieważ stanowi świetne portfolio Twoich prac – podsyłasz potencjalnemu Klientowi link do swojego konta i ma wszystkie dotychczasowe realizacje jak na dłoni!

Gdzie jeszcze warto być, jeśli chcesz reklamować rękodzieło urodzinowe (i nie tylko)? Polecam:
- grupy tematyczne na Facebooku – zarówno lokalne, jak i tematyczne. Pamiętaj tylko, by wybierać te z wysokim poziomem prezentowanych prac (odpuść sobie grupy, na których najgorętszym towarem są kartki handmade za 2 zł);
- duże i znane galerie rękodzieła, jak Pakamera;
- blog tematyczny – zdaję sobie sprawę, że regularne prowadzenie bloga scrapbookingowego, publikowanie na nim swoich prac oraz ciekawostek, poradników i artykułów dla Klienta to mnóstwo pracy, ale jest to wysiłek, który się opłaca. Musisz jednak uzbroić się w cierpliwość, ponieważ przekierowanie ruchu na Twój blog, a z bloga do Twojego sklepu, nie nastąpi natychmiast.

Mam nadzieję, że dzisiejszy artykuł przekonał Cię, iż warto tworzyć i sprzedawać prezenty urodzinowe handmade. Wierzę, że wiesz też, gdzie i jak reklamować rękodzieło urodzinowe. A jeśli brakuje Ci pomysłów na prezenty urodzinowe handmade, koniecznie kliknij i zobacz świetny artykuł Justyny na ten temat! I zaglądaj do nas, ponieważ w każdym tygodniu mamy dla Ciebie dawkę interesujących, motywujących i inspirujących artykułów z zakresu scrapbookingu!
Masz pytania dotyczące dzisiejszego tematu? Zadaj je w komentarzu, chętnie odpowiemy! 🙂 Pozdrawiam serdecznie!
[…] że powinnam rozpocząć ten materiał od przypomnienia świetnego tekstu Kasi o tym, jak reklamować rękodzieło urodzinowe. Na przykładzie projektów, na które sezon trwa cały rok, autorka przedstawiła w nim całą […]